Terrorluren
Studerar marknadsförare och telefonförsäljare

Energibolaget i Sverige AB – spelar på mitt miljösamvete

Så var det söndags och dags för ytterligare en dust med Energibolaget. Tyvärr låg jag och vilade när de ringde så jag var inte helt alert när jag pratade med försäljningskvinnan. Och alert måste man vara, för när Energiboilaget ringer då går det i ett rasande tempo. Ska här försöka redovisa för ungefär vad som sades.

Den unga kvinnan frågade mig om det stämmer att jag använder … som energileverantör. Ja svarade jag, och tänkte att detta har de fått reda på genom tidigare samtal med mig.

”Vet du om du betalar rörlig eller fast räkning?”

Ingen aning svarade jag.

”Men om jag säger så här:”, kvinnan förklarade för mig hur jag kunde ta reda på om jag betalade rörlig eller fast genom att kolla på mina räkningar. Inget intresse från mig.

Hon fortsatte: ”-Så du vill inte ha billigare el alltså?”, med en rätt tyken framförhållning.

Nu började jag få lite spelrum att prata själv och upprepade att jag inte var intresserad.

Då kontrade den ironiska och jobbiga försäljaren med en rätt oväntad fråga.

”Men är du inte intresserad av att hjälpa miljön alltså?”

Vet inte riktigt hur hon fick till det, men tror att hon nu freestylade och gick ifrån hennes manuskript på skärmen. Den kändes enligt hennes resonemang att om jag valde deras ”billigare el”, så skulle jag även spara miljön.

Läste visserligen senare på nätet att Energibolaget har miljömärkt el som tillval, men det har mitt nuvarande bolag också.

Ångrade lite att jag inte frågade mer, men kvinnan var riktigt jobbig att prata med och superstressad så jag körde med en standardavslutning.

”Jag ÄR intresserad av miljövänliga alternativ, men vill endast byta elleverantör när jag själv vill och då forska ordentligt i de olika bolagen först.”

Hon förstod piken med en gång och tackade för sig. Nu är det intressant hur hon markerade vårat nummer för framtiden. Kommer de fortsätta att terrorisera oss?

Tog mig även lite tid och googla om deras företag. Från position tre i googles resultat och nedåt visar en hel del blogginlägg om folk som också tycker att deras telefonstrategi är dålig. Och detta borde vara ett argument nog för att deras insatser är missriktade. För varje hemägare som de ringer och är jobbiga mot, så finns risken att det är en bloggare som kommer att skriva negativ recension om dem på nätet.

Ett inlägg som ligger riktigt högt på Google kommer från bloggen ”Viktigt och Oviktigt”, där skribenten förklarar vad denne tyckte var jobbigt med Energibolagets telefonstrategi. Det återföljs av många intressanta kommentarer, från andra som också upplevt ”Energibolagets telefonterror”, försäljare från företaget i fråga lägger sig också i diskussionen samt några av deras konkurrenter, bland annat Vattenfall.

Denna läsning räcker för mig för att aldrig välja Energibolaget som leverantör. Det verkar vara alldeles för många som stört sig på dem och läser även att deras prissättning inte alltid är som de först lovar över telefonen (läs kommentar nr 6).

Så nu blir det dags att se till att de aldrig ringer igen. Tänker inte ta till NIX-registret än utan istället vänta och se om jag får fler samtal och be dem att avmarkera mig i deras system för gott.

Har även fått reda på varför man oftast inte hör någon alls i luren när de ringer, som jag skrev om när vi fick alla spöksamtal. Det verkar som om måna andra har upplevt samma problem.

Ett svar to “Energibolaget i Sverige AB – spelar på mitt miljösamvete”

  1. […] – Varning för Energibolaget, Elprisbloggen – Min El nytt skojarföretag i elbranschen, Terrorluren – Energibolaget i Sverige AB spelar på mitt miljösamvete, Terrorluren – Energibolaget kämpar på, Stefan Janson – Oseriösa säljare, liaj, nad! […]


Lämna en kommentar